Wygodne i bezpieczne płatności w czasie podróży

W tym roku 39% Polaków zamierza spędzić wakacje za granicą. Ponad połowa naszych rodaków i respondentów z 6 innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, którzy wybierają się na zagraniczny urlop, nie zamierza zrezygnować z podróży pomimo rosnących kosztów życia, a tylko 1 na 5 osób jest skłonna porzucić swoje plany. To wnioski z najnowszego badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 20241. Będąc za granicą – tak jak w kraju rodzimym – podróżni wybiorą płatności cyfrowe ze względu na ich wygodę, szybkość i bezpieczeństwo. Co ciekawe, aż 80% polskich turystów za granicą zamierza płacić kartą, smartfonem lub smartwatchem.

Wygoda – trend, który zmienia gospodarkę

Podróżujący na całym świecie szybko zapomnieli o pandemii i chcą podróżować tak, jak zwykle, pomimo takich niedogodności, jak choćby inflacja. Turyści nie tylko coraz częściej ruszają na zagraniczne wyjazdy, ale także ich wydatki za granicą, w tym w sklepach i innych punktach handlu, wskazują już na ożywienie. W 2022 r. wartość sprzedaży detalicznej w sektorze turystyki odpowiadała poziomowi z roku 2019, a niekiedy go przewyższała2. Ponadto, jak wynika z badania Visa, potrzeba wakacyjnego wypoczynku jest większa niż ewentualne przeszkody natury finansowej. Tylko 20% podróżnych z Europy Środkowo-Wschodniej stwierdziło, że w 2024 r. zrezygnuje z planów wyjazdowych w przypadku dalszego wzrostu kosztów życia. Zamiast odmawiać sobie odpoczynku za granicą, idą na kompromis w kwestii zakwaterowania i wybierają tańszą opcję (41%) lub zdecydują się skrócić swój pobyt (37%).

4 na 5 turystów z badanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej będąc na miejscu, wybierze płatności cyfrowe kartą, smartfonem i smartwatchem. Zrobią to, by w pełni cieszyć się zagranicznymi wakacjami, w tym płatnościami – tak samo wygodnymi i bezpiecznymi jak w kraju rodzimym. Używając kart Visa, mogą zapłacić w ponad 180 walutach w milionach miejsc na całym świecie. Visa wierzy, że różnorodność metod płatniczych jest właściwym kierunkiem rozwoju płatności i dlatego zarówno konsumentom, jak i sprzedawcom zapewnia wybór tego, jak chcą płacić i otrzymywać płatności. A w przypadku tych zagranicznych, wiąże się to z cyfryzacją. Według badania Visa – kartą, smartwatchem lub smartfonem za granicą najczęściej zapłacą Węgrzy i Rumuni. Polacy nie odstają od tego trendu i podobne preferencje ma aż 80% z nas. Doceniamy tę metodę płatności za wygodę, szybkość i bezpieczeństwo rozumiane jako brak ryzyka utraty gotówki. To kolejne potwierdzenie, że konsumenci oczekują spersonalizowanego, intuicyjnego i bezproblemowego doświadczenia płatniczego – takiego, które pozwoli im zarządzać swoimi finansami.

E-commerce w podróży

Sprzedawcy, którzy nie sprostają stworzeniu doświadczeń zakupowych odpowiadających zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów, zaczną tracić klientów. Dotyczy to m.in. alternatywnych metod płatności czy rozwiązań z obszaru spersonalizowanych finansów, które cieszą się coraz większą popularnością. Zachodzące w tych obszarach zmiany nie ominą także rynku turystycznego. Konsumenci oczekują, że wszystko odbywać się będzie w sposób tak płynny i bezproblemowy, jak to tylko możliwe.

Nic więc dziwnego, że w przypadku podróży aranżowanych przez Polaków samodzielnie, usługi wakacyjne – jak zakwaterowanie czy transport – będą chętnie kupowane w sieci (odpowiednio 70% i 43%). Trend ten jest wyraźnie zauważalny we wszystkich badanych krajach. Co ciekawe, taka forma organizacji wakacji – a więc samodzielne planowanie i rezerwacja usług – jest najpopularniejszym sposobem aranżowania podróży wśród ogółu badanych turystów z regionu. Ze wszystkich planowanych wycieczek, tylko nieco ponad jedna trzecia przybierze formę wyjazdu zorganizowanego. Kiedy jednak konsumenci zdecydują się już na taki rodzaj podróży, zakupu najczęściej dokonują online poprzez stronę biura podróży albo platformę agregującą takie oferty, a stacjonarnie wykupionych zostanie zaledwie 36% takich wyjazdów.

– Spersonalizowane i intuicyjne doświadczenie płatnicze w sieci jest warunkiem zachowania konkurencyjności – także na rynku turystycznym. Najlepiej sprawdzą się te rozwiązania cyfrowe, w których wykorzystanie danych dotyczących płatności i proces uwierzytelnienia będą integralną częścią doświadczenia zakupowego–powiedział Adrian Kurowski, dyrektor generalny Visa w Polsce.

Płacąc Visa za produkty czy usługi, konsumenci są także chronieni przed oszustwem oraz utratą czy kradzieżą karty. Ponadto, gdy płatności w sieci dokonali właśnie kartą Visa, a coś pójdzie nie tak, na przykład padną ofiarą oszustwa internetowego, mają oni możliwość odzyskać swoje pieniądze (szczegółowe zasady określa regulamin świadczenia usług danego banku). Co ciekawe, aż 15% polskich podróżnych rezerwujących usługi związane z zakwaterowaniem lub transportem, wskazało, że w ostatnich 12 miesiącach podmiot zagraniczny przynajmniej raz zwrócił im środki na kartę płatniczą z powodu odwołania, opóźnienia czy niewykorzystania usługi. Oznacza to, że pieniądze krążą po świecie wraz z ludźmi, a rewolucja cyfrowa zmienia przepływy pieniężne, których źródeł jest coraz więcej.

– Silnie wierzymy w świat, w którym pieniądze nie potrzebują paszportu. Dlatego tworzymy takie rozwiązania, jak Visa Direct, które pomagają usprawnić transgraniczne przesyłanie pieniędzy w czasie rzeczywistym na odpowiednie karty, rachunki bankowe i portfele cyfrowe w ponad 190 krajach i terytoriach – szybko, bezpiecznie i wygodnie, dla każdego i wszędzie – dodał Adrian Kurowski.

Polacy płacą za przyjemności

Visa, jako jeden ze światowych liderów w płatnościach cyfrowych, sprawdziła także czy respondenci skłonni są zmienić zwyczajowy sposób płacenia podczas pobytu w innym kraju. W przypadku polskich wczasowiczów, przebywając za granicą, połowa chce używać tej samej karty co kraju rodzimym, a 27% zdecyduje się skorzystać z innej. Karty wykorzystywane przez Polaków za granicą będą przeważnie przypisane do konta wielowalutowego (75%). Jako powody korzystania z innej karty za granicą, podróżujący z Europy Środkowo-Wschodniej najczęściej wskazywali lepsze kursy wymiany walut i niższe opłaty – co może okazać się cenną wskazówką przy udoskonalaniu oferty bankowej dla podróżujących. Ponadto, jeśli chodzi o miejsca, w których turyści chcieliby mieć możliwość płacenia kartą czy smartfonem za granicą, w pierwszej trójce znalazły się restauracje, sklepy spożywcze i muzea. Polakom jednak bardziej niż w muzeach, płatności cyfrowych brakowałoby na lokalnych targach (61%).

Trendy w turystyce

Spośród wszystkich przebadanych narodowości, to Polacy zamierzają wydać średnio najwięcej na osobę na najdłuższy wyjazd zagraniczny w tym roku – w okolicach 1000 euro. Z kolei Bułgarzy przeznaczą na ten cel najmniej – nieco ponad 700 euro na osobę. Co ciekawe, 13% respondentów z Europy Środkowo-Wschodniej planuje zakup dodatkowych usług związanych z podróżą. Z tych wybieranych najczęściej, tzw. szybkie przejście fast-track na lotnisku jest najbardziej popularne wśród osób w wieku 35-44 lat, a saloniki lotniskowe zarówno wśród najmłodszej (18-25 lat), jak i najstarszej (55-65 lat) badanej grupy.

Podróżni z Europy Środkowo-Wschodniej planują wakacje głównie w Europie. Włochy, Grecja i Chorwacja to najczęściej wskazywane kierunki wyjazdów. Jeśli chodzi o dalsze podróże, największą popularnością cieszą się obecnie Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Polscy respondenci mają nieco odmienne preferencje – wybierając się poza nasz kontynent, wolą odwiedzić Egipt, Maroko, Tunezję czy Tajlandię. Jeśli chodzi o cel wyjazdu, obywatele wszystkich przebadanych krajów zgodnie stwierdzają, że na wakacjach chcą się zrelaksować, odpocząć i czytać (61%), a także poznać miejscową kulturę poprzez zwiedzanie lokalnych atrakcji czy muzeów (56%). Chętnie spędzą czas także na plaży, nad morzem albo nad jeziorem. Nic dziwnego zatem, że najwięcej pieniędzy spodziewają się wydać na jedzenie i napoje (73%) oraz rozrywkę (46%).

Visa sprawdziła także, jak respondenci zapatrują się na ideę zrównoważonego podróżowania. Okazuje się, że podróżni z Rumunii (28%) i Węgier (24%) są najbardziej skłonni płacić więcej za rozwiązania przyjazne dla środowiska, podczas gdy Słowacy (14%) i Polacy (16%) przejawiali w tym względzie najmniejszy entuzjazm. Jednocześnie, jedna trzecia Polaków i Chorwatów jednoznacznie stwierdziła, że w ramach wyjazdu chętniej korzystałaby z ekologicznych rozwiązań, jeśli wiązałoby się to z oszczędnościami.

¹ O ile nie zostało wskazane inne źródło, dane przytoczone w powyższym materiale pochodzą z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024. Badanie objęło Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Chorwację oraz Słowację, i zostało przeprowadzone przez firmę badawczą GfK Polonia – spółkę NIQ w kwietniu 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych państw.

² Visa, Global Travel Insight, listopad 2022 r.

Scroll to Top